معلم یار-آموزشی

نحوه ی شکل گیری اعتماد به نفس در سنین مختلف

1392/8/6 0:20
نویسنده : اللهیاری
121 بازدید
اشتراک گذاری

نحوه شگل گیری اعتماد به نفس درسنین مختلف

نوزادان خیلی کوچک احساسی از خود به عنوان موجود مستقل انسانی ندارند. زیرا آنها واقعا اعتماد به نفس ندارند. مراقبت ها و لبخند ها برای کودک به معنای این است که "‌شما در جهان اهمیت دارید".

کودکان نوپا

همان طور که نوزدان رشد می کنند تا نوپا شوند،‌هنوز فهم کاملی از خود ندارند. آنها نمی فهمند که هر دو پا و دستشان متعلق به خودشان است.هر گاه مهارت جدیدی یاد می گیرید،‌احساس توانمندی برای انجام برخی کارها می کنند و یاد می گیرند چه کسی هستند.

· وقتی آن ها "نه" می گویند، آن ها واقعا می گویند که فرد مستقلی هستند و برای آنان خیلی هیجان انگیز و مهم است. این را با گفتن "نه" تمرین می کنند.

·  نوپا ها درباره خودشان یاد می گیرند،‌یاد می گیرند که به چه شبیه اند،‌چه کارهایی می توانند انجام دهند و به کجا متعلق می باشند. آن ها در می یابند که شریک بودن بسیار دشوار است؛زیرا دقیقا یاد می گیرند چه کسی هستند وچه چیزی مال آن هاست.

· نوپا ها خود را از نگاه والدین خود می بینند. اگر والدینشان آن ها را دوست داشتنی و منحصر به فرد ببینند و به آن ها نشان دهند و این را اغلب اوقات به آن ها بگویند،‌سبب می شود که اعتماد به نفس آنان افزایش یابد. اگر آن ها این پیام را دریافت کنند که دوست داشتنی نیستند،‌اعتماد به نفسشان پایین می آید.

کودکان در سنین قبل از مدرسه

از سه سالگی بسیاری از کودکان یاد گرفته اند که ذهن و جسمشان متعلق به آن هاست. آن ها می توانند بر دوری از والدین خود غلبه کنند؛‌زیرا آن ها احساس امنیت درونی دارند. این کودکان هنوز اعتماد به نفس خود را از نظر ویژگی های جسمی از طریق مقایسه ی خودشان با دیگران یاد می گیرند؛‌ مثلا چه کسی قد بلندتر است، چه کسی سریع تر می دود.

کودکان در سنین مدرسه ابتدایی

بسیاری از کودکان هنگامی که برای اولین بار به مدرسه می روند،‌اعتماد به نفسشان پایین می افتد؛‌زیرا مجبورند بر موقعیت جدید کودکان و قوانین جدید غلبه کنند.

شکل گیری اعتماد به نفس در این سال ها بر این اساس است که چقدر کودکان می توانند از عهده تکالیف مدرسه بر آیند و موفق شوند، ‌چقدر ورزش کنند و چقدرمی توانند با کودکان دیگر دوست شوند. استرس ها در خانه مثل دعوای والدین می تواند بر اعتماد به نفس کودکان تاثیر بگذارد. بنابراین مشکلات در مدرسه می تواند مثل دردسر داشتن با تکلیف مدرسه یا نداشتن دوست باشد.

نوجوانی

اعتماد به نفس در نوجوانی می تواند از تغییرات هورمونی و فیزیکی متاثر شود و برای آنان بسیار مهم است که چگونه به نظر می رسند. جوانانی که در زندگی خود هدف دارند،‌اغلب اعتماد به نفس بهتری دارند. چنانچه برای انجام دادن آن کارها خانواده هایی هستند که از آن ها حمایت می کنند. تعلق داشتن به گروهی از دوستان نیز،‌برای اعتماد به ن فس نوجوانان اهمیت دارد.

منبع: چگونه اعتماد به نفس را در کودکانمان افزایش دهیم

تالیف:بتول حقایق خراسانی



پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

علی
7 آبان 92 18:35
سلام منم شمارولینک کردم